Sameh_Alaa.jpg
Sameh Alaa, lauréat de la Palme d’or du court métrage 2020 © Pascal Le Segretain/Getty Images

Clôture de « Spécial Cannes 2020 » – I am Afraid to Forget Your Face de Sameh Alaa, Palme d’or 2020 du court métrage

Célébrer le cinéma à Cannes, dans la ville qui en est l’un des symboles, célébrer le dynamisme international de sa création dans cette période si difficile pour son industrie, vivre un événement culturel à l’heure où il faut plus que jamais en redire l’importance, c’est ce qu’a souhaité faire le Festival de Cannes en collaboration avec la Mairie de Cannes en organisant sur la Croisette les trois jours de projections d’un « Spécial Cannes 2020 » à destination du grand public cannois auquel le Festival souhaitait envoyer un signe d’amitié.

L’événement s’est clôturé hier soir sur la scène du Grand Théâtre Lumière avec la remise de la Palme d’or du Court Métrage.

Following the attack on the Basilica of Notre-Dame in Nice, a black carpet was rolled out instead of the customary red one with a minute’s silence observed at the beginning of the ceremony to pay tribute to the victims and in protest against terrorist attacks.

The Short Film jury made up of Damien Bonnard, Rachid Bouchareb, Claire Burger, Charles Gillibert, Dea Kulumbegashvili and Céline Sallette got up on stage where they were surrounded by the young filmmakers entered in the competition.

The film I AM AFRAID TO FORGET YOUR FACE directed by Sameh Alaa was named the unanimous winner of the Palme d’or.

In the wake of a new generation of compelling young Egyptian filmmakers featuring in the Official Selection in recent years, this is the first time an Egyptian film has won the Palme d’or for Short Films at the Festival de Cannes. Meanwhile, the film Souad by fellow Egyptian director Ayten Amin was also chosen for the Official Selection 2020.

The Palme d’or award ceremony was followed by a screening of Bruno Podalydès’ comedy Les Deux Alfred (French Tech) starring Sandrine Kiberlain and Denis Podalydès, with the film’s crew in attendance. In a Palais des Festivals filled to capacity, the film got a great reception, as did the three other feature films screened – Un Triomphe (The Big Hit) by Emmanuel Courcol, Asa ga Kuru (True Mothers) by Naomi Kawase and Dasatskisi (Beginning) by Dea Kulumbegashvili.

The Festival de Cannes was the first film festival to be impacted by the pandemic last spring. The « Cannes 2020 Special » held for Cannes general public took place just a few hours before the latest lockdown ordered by the French government began.

Actualités
Inscrire un film © C. Simon AFP
L’inscription des films à la Sélection officielle 2025 est ouverte ! La 78e édition du Festival de Cannes se tiendra du 13 au 24 mai 2025. Vous pouvez d’ores et déjà soumettre votre film à la Sélection officielle. La date limite...
Rudolf FITZGERALD-LEONARD © Problemkind Film - Diwa SHAH © IMDB - Anastasia VEBER © Dusya Sobol - Eglé RAZUMAITE © Nikita Ševcov - Sofia ALAOUI © Mehdi Sefrioui - Theo MONTOYA © Nata Teva
Les six nouveaux visages de La Résidence du Festival Sofia Alaoui, Rudolf Fitzgerald-Leonard, Theo Montoya, Eglé Razumaité, Diwa Shah et Anastasia Veber sont les six nouveaux cinéastes accueillis à la 48e Résidence du Festival de Cannes. Du 1er octobre...
La Résidence © Lucie Corfias / FDC
La 48e Résidence du Festival de Cannes Au fil des années, la Résidence du Festival de Cannes s’est imposée comme un lieu essentiel pour les talents émergents du cinéma international. Du 1er octobre 2024 au 15 février...